Weboldalkészítés folyamata 10 lépésben

Mint minden gyártás, a weboldal-készítés sem kivétel a folyamatmenedzsment alól. Még a legegyszerűbb weboldalak elkészítése is tud a vártnál hosszadalmasabb és bonyolultabb procedúra lenni, ha nem megfelelően készítjük elő a munkát. Az ilyen esetek sem a megrendelői, sem a kivitelezői oldalnak nem kedveznek, ezért fontos szem előtt tartanunk és lépésről lépésre végigkövetni a folyamatot, amit azért fejlesztettünk ki, hogy minél hatékonyabban érjük el a közösen kitűzött célt:

A funkcióit maximálisan kielégítő, felhasználó- és keresőbarát, a mai trendeknek megfelelő, vagy épp azok előtt járó weboldal létrehozása.

A Next Ship-nél 10 lépéses folyamatot alakítottunk ki a fentebb leírt cél elérésének érdekében. Vannak olyan folyamatrészek, amik egymásra épülnek és vannak olyanok, amelyek egyidőben végezhetőek. A sorrend betartása nem elhanyagolható, mivel ezzel tudjuk elkerülni az esetleges csúszásokat, nem várt extra költségeket.

1 // Igényfelmérés

A legfontosabb része a sikeres együttműködésnek, hogy minél közelebb kerüljünk a termékhez, szolgáltatáshoz, vagy akár a személyhez, aminek, vagy akinek a weboldalát készítjük. A Next Ship erre a célra kifejlesztett egy igényfelmérő kérdőívet, aminek a kitöltése és értékelése részletes rálátást nyújt az adott probléma megoldására, feladat elvégzésére. A kérdőív kitöltése után egy személyes találkozó alkalmával átbeszéljük azt és az esetleges felmerült kérdéseket tisztázzuk.

2 // Benchmark prezentáció

Az igényfelmérő alapján egy gyűjtést készítünk, amiben funkció és esztétika szempontból egyaránt releváns példákat sorakoztatunk fel. Ez azért fontos, hogy megtaláljuk a közös hangot, biztosak legyünk abban, hogy közös nyelvet beszélünk. Ezután kezdődhet az oldal kialakítása.

3 // Sitemap

A sitemap-ben meghatározzuk közösen a weboldal felépítését. A fő és al-menü pontokat, valamint a hierarchiát. Ez alkotja a vázat, amire építjük az oldalt. Ebben a fázisban fontos átgondolni olyan funkciókat mint például a többnyelvűség, amik a későbbiekben nehezebben és extra idő hozzáadásával beépíthetőek.

4 // Funkciók tervezése – User Experience

A sitemap kialakítása után minden oldalon meghatározzuk, hogy milyen sorrendben és milyen funkciókkal rendelkezik az adott oldal – a felhasználót hogyan vezetjük végig egy jól kiépített úton, milyen képekkel, szövegekkel és call-to-action felületekkel kell találkoznia az oldal böngészése közben. Ha ezt a részt nem megfelelően találjuk ki a megfogalmazott célok figyelembevételével, akkor a felhasználó könnyen elvész az oldalon és nagy valószínűséggel elhagyja azt. A Next Ship-nél szakemberek segítenek abban, hogy a felhasználói élmény és a kívánt cél elérése a lehető legsikeresebb legyen. Előfordul természetesen, hogy egy-egy funkció nem hozza a hozzá fűzött reményeket, ezért ezeket folyamatosan monitorozni kell az oldal indulása után és adott esetben formálni, újragondolni azokat.

5 // Képek / Szövegek

Egy sikeres weboldal titka a megfelelő funkciókon túl a professzionális képi világ és a könnyen olvasható, jól strukturált keresőbarát szövegek. Egy honlapra érkezve a képeket észleli az agyunk elsőként. Az első benyomás fontos szempont. A szövegek azok az alkotók, amik megalapozzák a bizalmat az információ megfelelő átadásával. Ez a két fontos alkotó kéz a kézben jár: a bizalom kiépítésének első számú eszközei. 

6 // Statikus design – User Interface

A képek összeállításával és a szövegek szerkesztésével egyidőben indul a oldal design-jának kialakítása. Konzisztens, áttekinthető, egyértelmű. Színek, tipográfia, kép és szöveg stílusok kialakítása, fejléc és lábléc megtervezése. Ekkor már van elég információnk a szövegek és képek mennyiségéről, ezek arányáról, amelyek segítségével már egy nagyon pontos képet lehet tervezni arról, hogyan fog kinézni az elkészült weboldal.

7 // Fejlesztés – első fázis

Elkészült az elfogadott statikus design az oldalak funkciójával és az alap layout-tal. Elméletileg minden információnk a birtokunkban van és el lehet kezdeni a weboldal készítését.

8 // Interakció tervezés

Amíg folyik a fejlesztés, addig meg lehet tervezni az interakciókat, ami a gombok animációján a menük működésén át görgetési effektekig mindent magába foglal, ami a felhasználói élményt fokozhatja.

9 // Fejlesztés – második fázis

Amikor az oldal teljes funkciójában működik, elvégezzük azokat az utolsó simításokat, amelyek egésszé teszik a felhasználói élményt. Ebben a fejlesztési fázisban kerül elkészítésre a végleges, reszponzív működés: minden eszközön és kijelzőn a tervezett élményt biztosítjuk a látogató számára.

10 // Tartalomfeltöltés és SEO

Ezek után következik a szövegek és képek, illetve videók feltöltése. A tartalmakat úgy írjuk meg és úgy nevezzük el, hogy SEO barát eredményt kapjunk. Elvégezzük az oldalak SEO beállításait és a képekhez tartozó szükséges leírásokat. Ellenőrizzük az oldal sikerességét különböző Search Engine Result Page (SERP) szolgáltatóknál mint a GTmetrix, a Pingdom és a Page Speed Insight. Ezek alapján kellő visszajelzést kapunk az oldal keresőkben való sikerességére. Ezek összességét nevezzük on-site optimalizálásnak. Az off-site SEO stratégia külön egyeztetés és megállapodás kérdése.

Bízom benne, hogy e kidolgozott folyamat segített egy átfogó képet adni arról, hogy miként születik egy weboldal. Amennyiben kérdése maradt, vagy felkeltette érdeklődését szolgáltatásunk, vegye fel velünk a kapcsolatot.

Picture of Fignár Levente
Fignár Levente
Designer és ambient zenész. A Next Ship társalapítója. Fő szakterületei a branding és terméktervezés, de az online jelenlét is fontos szerepet játszik érdeklődési körében.

Ha tetszett az írásunk

Íratkozzon fel hírlevelünkre. Havonta jelentkezünk értékes tartalmakkal a brand és design világából.

Kapcsolódó írásaink
Fignár Réka

SEO-barát szövegezés

A SEO, vagyis Search Engine Optimization egy olyan marketing stratégia, amellyel növelhetjük a weboldalaink látogatottságát.

Köszönjük, hogy
kapcsolatba léptél velünk!
Hamarosan megkeresünk
a megadott elérhetőségeden.

Üdv, Next Ship