Színek és formák pszichológiai hatása és szerepe az arculattervezésben

A brand, avagy a márkaarculat elemei

A brand design, magyarán a márkatervezés elsődleges célja, hogy egy vállalkozást, szolgáltatást, terméket vagy szervezetet megkülönböztessen a versenytársaitól. Emellett segít kiemelkedni az egyéb elérhető választási lehetőségek közül, könnyen felismerhetővé teszi, kifejezi az adott márka által képviselt értékeket, emócionálisan megszólítva egy adott célcsoportot. A brand maga egy olyan sokrétű fogalom, amely tartalmazza azokat a megkülönböztető vizuális elemeket, azok koncepciózus kommunikációját, az értékeket és az élményt, amit a célközönség érezni és tapasztalni hivatott.

A brand vizuális elemei

A márka vizuális elemei közé tartozik a logó, embléma, amelyek a vállalkozás azonosításának kulcsfontosságú alkotója, emellett a hozzá szakértő szemmel kiválasztott és tervezett színek, formák, betűtípusok, képek pedig komplex hangulatot teremtenek, amely tükrözni tudja a márka személyiségét és segít kiemelkedni a piacon. Az illusztrációk, infografikák, piktogramok és egyéb elemek alkalmazása pedig további dimenziót ad a brandnek, segítve a céget a hatékony kommunikációban. Ezek az elemek mind a márka vizuális jegyei, és összességükben azonosítanak egy adott márkát – emlékezetessé teszik, egyedivé és remélhetőleg – szerethetővé is.

Taxually – színek és formák az arculatban

A színek és formák szerepe a márkaépítés során

A korábban felsorolt elemeknek mind pszichológiai jelentősége van – és segítik, vagy gátolják a márkával kapcsolatos pozitív, vagy negatív vásárlási, azonosulási döntéseket.

Első benyomás, érzelmi reakciók

Egyes színek és formák különböző érzéseket válthatnak ki, befolyásolják a befogadó hangulatát és a felhasználói élményt. A kék szín például általában nyugalmat és bizalmat sugall, míg a piros erőt, szenvedélyt áraszt vagy figyelmeztet, a zöld általában természetességet és frissességet sugároz, míg a fekete eleganciát és tekintélyt. A kerek formák gyakran barátságosságot és kedvességet sugároznak, míg a szögletes vagy élesebb formák inkább határozottságot és dinamizmust sugallnak.

Ezeket a pszichológiai hatásokat a különböző szakterületek koncentráltan használják.

Technológia és Innováció:
Színek: A tech világ előszeretettel használja a teljes színpaletta legélénkebb árnyalatait, amik dinamizmust, szakértelmet és innovációt sugallnak.
Formák: Egyszerű, tiszta vonalak és szögletes és lekerekített formák is jellemzőek, amelyek modernitást közvetítenek.

Élelmiszer és Gasztronómia:
Színek: meleg, élénk színek, például piros, narancs, lila, sárga és zöld. Ezek általában az érzéki élvezetet, ízeket és frissességet hozzák át.
Formák: Organikus, kerek formák, amelyek barátságosak és természetességet szimbolizálnak.

Egészség és Wellness:
Színek: Friss, tiszta színek, sokszor zöld, vagy kék. Ezek a színek nyugalmat, egészséget és belső harmónia érzetet adnak át.
Formák: az egyensúlyt kifejező szimmetria stabilitást és rendszert képvisel.

Luxus és Elegancia:
Színek: mély, visszafogott színek párosítása arannyal vagy ezüsttel. Sok luxusmárka esetében jelen van a puritán fekete-fehér, vagy a visszafogott barna. Ezek a színek exkluzivitást és eleganciát sugallnak.
Formák: az eklektikus, bonyolult formák és díszítések, amelyek a részletgazdagságot és az egyediséget hangsúlyoznak és a minimalizmus mint irány mind részei a luxusvilágnak.

Fenntarthatóság és Természetesség:
Színek: Földszínek, zöld és barna árnyalatai. Ezek a színek a természetességet, fenntarthatóságot és az ökológiai tudatosságot fejezik ki.
Formák: Organikus, természetes formák, amelyek az összefüggést a környezettel és a természettel sugallják.

Ezek a megfigyelések egy általános képet mutatnak. Az aktuális trendek mindig feszegetik a határokat és új ajtókat nyitogatnak.

Múzsa bar – Four Seasons Hotel Budapest

Figyelembe kell venni, hogy adott piacon egy fogyasztó annak a területnek a nyelvezetével “olvassa” a különböző lehetőségeket, és azok közül választ. Lehet cél az ezektől való elszakadás, az új színek és formák kipróbálása, de tudatosan kell tennünk ezt – ezzel azt sugalljuk, hogy maga a termékünk is csak az innovátoroknak, azoknak lehet igazán érdekes, akik valami teljesen másra vágynak a konvencionális helyett.

Brand azonosítás

A színek és formai elemek hozzájárulnak a márka felismerhetőségéhez, emlékezetességéhez és a fogyasztó, vásárló által kiépített érzelmi kapcsolathoz, ezért rendkívül erőteljes eszközök a márkaidentitás megteremtésében és az üzenetek közvetítésében. Egy-egy szín lefoglalása (piros – Coca-Cola, magenta – Telekom, stb.) gyakori cél egy-egy nagy márka alkotásánál. Sok esetben azonban egy változatos színpaletta tud igazán lehetőséget adni egy márkának a sokoldalú és összetett megjelenés kialakítására.

Felhasználói elkötelezettség

Már korábban is szó volt róla, a színek és formák kiválasztása és elrendezése lehetővé teszi az érzelmi hatások és hangulatok kifejezését. Az emberi psziché könnyebben azonosul és kapcsolódik egy márkához vagy termékhez, amely érzelmi reakciókat vált ki, a pozitív érzelmek erősebb és hosszabb ideig tartó elkötelezettséget eredményeznek. A színek és formák által könnyen megkülönböztethető, kiemelkedő márkákkal hamarabb kialakul a kapcsolat, mert első ránézésre ismerős és pozitív érzést kelt.

Számos kutatás támasztja alá, hogy a felhasználók hajlamosak hűségesebbek lenni egy olyan márka iránt, amely esztétikus és kellemes megjelenést mutat számukra, ebben pedig fontos szerepet tölt be a megfelelő szín- és formaválasztás.

A megfelelő szín kiválasztása szakmai tudást igényel. A különböző megjelenési platformok (online és nyomtatás), különböző színrendszereket használnak és ezek összehangolása elengedhetetlen. A képernyő sokkal nagyon színtartományt tud megjeleníteni, amíg nyomdatechnika korlátai gátat szabhatnak bizonyos színek használatának.

A színek és formák kiválasztása összefügg az üzenettel – kéz a kézben jár azzal a hatással, azokkal az értékekkel, amelyet ügyfeleink elérni, átadni kívánnak. Ezek akkor tudnak igazán működni, ha egy megfelelően kialakított, átgondolt márkastratégia elemeiként születnek.
Munkánk során mindkét területnek kiemelt figyelmet biztosítunk. Fontos az üzenet és a hatás stratégiai megfogalmazása a vizualitás által.

Ha a cikk olvasása során kérdése, gondolata fogalmazódott volna meg, kérjük ossza meg velünk! Hasonló tartalmakért iratkozzon fel a hírlevelünkre is!

Picture of Fignár Réka
Fignár Réka
Grafikus, aki a kertészkedés és gyógynövénytermesztés mellett a keresőoptimalizálás rejtelmeit is szívügyének tekinti.

Ha tetszett az írásunk

Íratkozzon fel hírlevelünkre. Havonta jelentkezünk értékes tartalmakkal a brand és design világából.

Kapcsolódó írásaink
Fignár Levente

Weboldalkészítés folyamata 10 lépésben

Mint minden gyártás, a weboldal készítés sem kivétel a folyamatmenedzsment alól. A Next Ship-nél 10 lépéses folyamatot alakítottunk ki a hatékony weboldal készítés érdekében.

Fignár Réka

SEO-barát szövegezés

A SEO, vagyis Search Engine Optimization egy olyan marketing stratégia, amellyel növelhetjük a weboldalaink látogatottságát.

Dobi Zoé

Brand megújulás a Covid utáni időszakban

A lassan két éve húzódó járványhelyzet mindenkit érintett, személyes vagy az üzleti érintettségből egyaránt. Az érzékelt változásokon túl azonban az egészségügyi válság tartós változásokat hozott

Köszönjük, hogy
kapcsolatba léptél velünk!
Hamarosan megkeresünk
a megadott elérhetőségeden.

Üdv, Next Ship