Employer branding: Miért fontos a munkáltatói márkaépítés?

A munkáltatói márka fogalma

A munkáltatói márka azoknak az értékeknek a halmaza, amelyek megkülönböztetik vállalatunkat a munkavállalói piacon. Lényege, hogy a munkavállalók számára vonzó munkakörnyezetet kínáljon, a szervezetet hatékonyan prezentálja, transzparens képet adjon belső kultúrájáról, az elvárt igényekről és az általa képviselt értékekről. Olyan hozzáadott értéket és élményt kell kínálni a jelölteknek, mely a bevonzásukat segíti, és erre a kulcs az employer branding lesz. 

Számos alkalommal ezen stratégia kiépítése gyökeres szemléletváltást igényel. Figyelembe kell venni nem csak a vállalat igényeit a bevonzandó tehetségek irányába, de az úgynevezett employee lifecycle-t (munkavállalói életciklust) és a folyamatos változásokat, kialakult trendeket, piaci viszonyokat. Hangsúlyt kell fektetni az integrált marketingkommunikációra a munkáltatói ígéretek közvetítése során. A trendekhez alkalmazkodva központi szerepet kap új célok folyamatos megfogalmazása is, valamint ezek gyakorlatba ültetése és frissítése.

Egy vállalat munkáltatói márkája alapvetően attól válik hitelessé, hogy hűen tükrözi a belső állapotokat kifelé, és nem olyan ígéreteket fest le, amelyeket nem vagy nem teljesen támogat.

 

 A munkáltatói értékígéret

Az employer branding alappillére a munkáltatói értékígéret, vagy EVP (Employer Value Proposition), melyben megfogalmazódik a vállalat alapvető, őt a versenytársaitól megkülönböztető, átélhető és átadható üzenete.  Ez nem csupán ígéret, hanem egy hosszú távú célt szolgáló, stratégiába beépített ajánlat a munkáltatótól, hogy olyan munkahelyet teremtsen, ahová szívesen járnak dolgozni az emberek. Ez magába foglal olyan értékeket, amelyekkel a dolgozók azonosulni tudnak, amelyek által részévé, elemi komponensévé válnak a munkaközösségnek. Az értékígéret ugyanakkor egyfajta elköteleződést, bizalmat, odaadást is jelent a munkavállalók részéről ezen tulajdonságok iránt.

 

Miért fontos az employer branding?

Egyes munkavállalók hajlamosak lemondani egy-egy munkalehetőségről, ha nem értenek egyet a vállalati ideológiával. „A munkavállalók több mint 86%-a nem fog olyan vállalathoz jelentkezni, illetve nem fog olyan vállalatnál tovább dolgozni, amelynek rossz a hírneve a korábbi alkalmazottak vagy a nyilvánosság körében.”1

Az ideális munkáltatói márka vonzó, hiteles, következetes és megkülönböztető, látható és átlátható. Ezeket az összetevőket kifelé és befelé is kell kommunikálni. Ez számos költséggel járhat, de fontos kiemelni, hogy a hosszú távon befektetett idő, energia és pénz ennek kiépítésére megtérül. A Link Humans felmérése is ezt támasztja alá az alábbi számszerűsített adatokkal:

  • a munkavállalók 67%-a elfogadná az alacsonyabb bért, ha a vállalatnak pozitív véleménye van az interneten;
  • a munkavállalók 69%-a valószínűleg jelentkezik, ha a vállalat aktívan kezeli a márkáját;
  • a munkavállalók 84%-a fontolgatja, hogy otthagyja jelenlegi munkahelyét, ha egy másik vállalatnak jobb a hírneve;
  • az ezredfordulósok 88%-a úgy véli, hogy fontos a megfelelő kultúrában dolgozni;
  • a globális toborzási vezetők 72%-a úgy véli, hogy a munkáltatói márka jelentős hatással van a munkaerő-felvételre;
  • az álláskeresők 79%-a valószínűleg használja a közösségi médiát az álláskeresés során;
  • a jó munkáltatói márka 50%-kal több képzett jelöltet eredményez.

 


Jól látható, hogy a munkáltatói márka jelentősen befolyásolja az embereket a munkahelyeikkel kapcsolatos döntéseikben. A márkaépítés pedig folyamatos odafigyelést igényel a vállalatok részéről. Tulajdonképpen ez az employer branding lényege, hogy nem csak kampányszerűen igyekszünk szimpatikus képet festeni, hanem állandó jelleggel.

A munkáltatói márka fontosságát elsősorban az új munkavállalók körében hangsúlyozzák, de fontos, hogy ne feledkezzünk meg azokról sem, akik már a vállalat dolgozói. Számukra a munkáltatói értékígéretek már megvalósultak, ezért lényegessé válik ezek trendek utáni alakítása, folyamatos fejlesztése, újrafogalmazása, valamint az integrált marketingkommunikáció változatos eszközeivel való prezentálása, átadása.

De hogyan ültessük mindezt gyakorlatba? Hogyan feleljünk meg a munkavállalói elvárásoknak a hatékonyság megtartásával, és miképpen motiváljuk az ideális, tehetséges, potenciálban gazdag munkavállalókat? És hogy jövünk mindehhez mi, mint design marketing ügynökség?

To be continued

Mátyás Ivett
Mátyás Ivett

Ha tetszett az írásunk

Íratkozzon fel hírlevelünkre. Havonta jelentkezünk értékes tartalmakkal a brand és design világából.

Kapcsolódó írásaink
Fignár Levente

Weboldalkészítés folyamata 10 lépésben

Mint minden gyártás, a weboldal készítés sem kivétel a folyamatmenedzsment alól. A Next Ship-nél 10 lépéses folyamatot alakítottunk ki a hatékony weboldal készítés érdekében.

Fignár Réka

SEO-barát szövegezés

A SEO, vagyis Search Engine Optimization egy olyan marketing stratégia, amellyel növelhetjük a weboldalaink látogatottságát.

Dobi Zoé

Brand megújulás a Covid utáni időszakban

A lassan két éve húzódó járványhelyzet mindenkit érintett, személyes vagy az üzleti érintettségből egyaránt. Az érzékelt változásokon túl azonban az egészségügyi válság tartós változásokat hozott

Köszönjük, hogy
kapcsolatba léptél velünk!
Hamarosan megkeresünk
a megadott elérhetőségeden.

Üdv, Next Ship