A weboldalak sebességét mérő eszközök és alkalmazásuk

A felhasználói élmény optimalizálásában kiemelten fontos szerepet tölt be egy weboldal sebessége – mint felhasználók, egyre türelmetlenebbek vagyunk a honlapok betöltésének, és navigációs gyorsaságának tekintetében.

Kutatások kimutatták, hogy ha a 2020-as évekre 6 másodpercre csökkent az az időszak, amit egy honlap betöltésére az átlagos felhasználó hajlandó várni. Ezzel nem csak potenciális ügyfeleket veszíthetünk, hanem a Google kereső ranglistáján is egyre hátrébb kerül a honlapunk. A Google figyel, és ha azt tapasztalja, hogy a látogatók másodpercek alatt elhagyják a weboldalt, akkor úgy fogja értékelni, hogy az oldal nem felhasználóbarát; ezzel automatikusan hátrébb rangsorolja azt. 

A konverziós adatok miatt fontos tehát az oldalunk sebességének megfelelő optimalizálása. Szerencsére ezzel együtt számos lehetőségünk adódik arra, hogy a honlapunk kialakításában található, a betöltés sebességére ható problémákat felmérjük és kijavítsuk. Számos, a honlapunk sebességének mérésével és optimalizásával foglalkozó alkalmazások elérhetők, a saját erősségeikkel és gyengeségeikkel együtt. Javasolt tehát több helyen is elvégezni a teszteket, hogy pontosabb képet kapjunk az oldalunk valódi sebességéről.

Kijelenthető, hogy webfejlesztéssel foglalkozó szakemberek általában 3 sebességmérő oldalra esküsznek. Ezek a Google PageSpeed Insights, a GTmetrix és a Pingdom.

Google PageSpeed Insights felhasználóbarát, laikus embernek is sok segítséget nyújthat. A Pingdom nagyon pontos és részletes elemzést készít adott weboldal sebességéről, de nem sok támpontot ad a problémák megoldásával kapcsolatban. A két eszköz között helyezkedik el a GTmetrix, ahol a részletes elemzés mellett viszonylag könnyen értelmezhető segítséget is kapunk a problémák javítására. 

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights egy olyan applikáció, amely nem csak pontos képet ad az oldalunk sebességéről, de emellett lehetőségeket is felkínál annak javítására is. A Google pontozása szerint három kategóriába sorolja a vizsgált honlapokat egy 100-as skálán: 0 és 49 között rossznak, 50 és 89 között közepesnek, 89 és 100 között már jónak számít a sebesség.  

Érdekes, hogy minden egyes futtatásnál más és más eredményt kapunk a vizsgált honlapokra, kisebb-nagyobb eltérésekkel. Ennek fő oka, hogy a Google PageSpeed magától választja ki a szervert, ahonnan a teszteket futtatja. A Google nem közli velünk, hogy éppen honnan futatta a tesztet, a többi hasonló  sebességmérő oldallal ellentétben.

Minél messzebb található földrajzilag a szerver az adott oldal tárhelyéhez képest, annál több ideig tart az oldal betöltése. Bár a Google PageSpeed Insights részletes adatokat nyújt a problémák megoldásával kapcsolatban, sajnos a jobb adatok elérése korántsem olyan egyszerű, mint amennyire ezt a rendszer láttatja: tisztában kell lennünk nem csak az oldal felépítésével, de az azt kiszolgáló szerver beállításaival, teljesítményével és még sok egyéb tényezővel.

Összességében a Google által készített sebességmérő egy jó kiindulópont lehet adott honlap felméréséhez és gyorsításhoz, de javasolt nem kizárólag rá hagyatkozni. Átlagosan 40 és 60 pont között teljesítenek átlagosan asztali és mobilnézetben a honlapok, nem érdemes tehát elkeseredni, ha nem 100 pont körüli eredményt mutat a Google. 

Pingdom

Pingdom  a fejlesztők többsége szerint pontosabb képet ad a honlapok tényleges sebességéről. A tesztet több szerverről is futtathatjuk a világ minden tájáról, a Google eszközével ellentétben a kiindulópontot pedig mi magunk választhatjuk ki – ezzel a célcsoportra optimalizálhatjuk a honlapon sebességét is. 

A teszt 4 fő értékben határozza meg a vizsgált oldal teljessítményét. Az Performance Grade értékeli a webhelyünk teljesítményét  0–100-as skálán. A második érték az oldal teljes méretét adja meg nekünk megabyte-ban. Ezek mellett megtudhatjuk, hogy hány másodpercbe telik az oldal betöltése és hány visszakérés érkezik a webhelyhez.

Tovább haladva az elemzésben, rengeteg nyers információt oszt meg velünk a Pingdom, ezek értelmezéséhez viszont kevés segítséget kapunk. Mindent alapos részletességgel megvizsgálhatunk, de megértéséhez már komolyabb szerveroldali tudás is szükségeltetik. Webes közegben a Pingdom az általánosan elfogadott és hiteles mérőeszköz.

GTmetrix

GTmetrix részben ötvözi az előző két eszköz előnyeit és hátrányait: az ingyenes változatban egy kanadai szerverről futnak a tesztek, ez nem változtatható, viszont az állandóság miatt összehasonlítható adatokat kapunk, ha bármilyen módosítást hajtunk végre az oldalon. A pontszámok százalékos értékben jelennek meg, ezeket pedig több eszköz segítségével számolja ki az alkalmazás. 

Prémium változatában számos egyéni beállítást is megadhatunk a még pontosabb mérések érdekében: milyen szerverről fusson a teszt, milyen eszközre optimalizálja azt, stb. Könnyen használható, és valódi segítséget is kaphatunk a gyorsítási javaslatok értelmezésében.

Összegzés

Nem kérdés, hogy minden honlap megtervezésénél és fejlesztésénél fontos törekvés a sebesség optimalizálása. Ne célozzuk meg a tökéletes, 100%-os eredményt, ennél sokkal fontosabb, hogy az eszközök által érzékelt problémákat valamilyen módon orvosoljuk. Érdemes tehát több helyen is tesztelni az általunk fejlesztett oldalakat.

Bízunk benne, hogy írásunk segített közelebbről megismerni a weboldal sebességmérők világát. Esztétikus, funkcionális, gyors és hatékony honlapok tervezésében és kialakításában pedig szívesen állunk rendelkezésre.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Bán Kristóf
Bán Kristóf
Szakterületek: Site Build / Wordpress / Elementor | Kutatási terület: PageSpeed | Kihívások az életben: súlyok magasba emelése

Ha tetszett az írásunk

Íratkozzon fel hírlevelünkre. Havonta jelentkezünk értékes tartalmakkal a brand és design világából.

Kapcsolódó írásaink
Fignár Levente

Weboldalkészítés folyamata 10 lépésben

Mint minden gyártás, a weboldal készítés sem kivétel a folyamatmenedzsment alól. A Next Ship-nél 10 lépéses folyamatot alakítottunk ki a hatékony weboldal készítés érdekében.

Fignár Réka

SEO-barát szövegezés

A SEO, vagyis Search Engine Optimization egy olyan marketing stratégia, amellyel növelhetjük a weboldalaink látogatottságát.

Köszönjük, hogy
kapcsolatba léptél velünk!
Hamarosan megkeresünk
a megadott elérhetőségeden.

Üdv, Next Ship

Törődünk az Ön adataival, és szívesen használnánk sütiket az Ön élményének javítása érdekében.

Adatvédelmi nyilatkozat